Spreken is zilver ... zwijgen is fout

Richard Van De Burgt-Stefan Gijsbertsen-Harm Jan Zomer


Nederlands | 01-04-2024 | 239 pagina's

9789493349148

Paperback / softback


€ 24,95

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar

   Let op: enkel afhalen in de winkel mogelijk!

   Betaling kan online of in de winkel




Tekst achterflap

Alhoewel men normaal gesproken de mening is toegedaan dat mensen
te veel praten en te weinig luisteren doet de titel van dit boek anders
vermoeden. Waarom is zwijgen fout? Wordt er gezwegen? De auteurs
van dit boek delen hun visie op de huidige status van het onderwijs en -
veel belangrijker nog - gaan daar met negentien belanghebbenden over
in gesprek waarbij ze opzoek gingen naar meerstemmigheid.
Dat doen ze niet door als vertrekpunt de algemeen verwoorde proble-
matiek in het onderwijs te bespreken, te weten de hoge werkdruk,
het lerarentekort en de te lage salarissen. Nee, zij onderbouwen in de
inleiding dat er wellicht iets veel fundamentelers aan deze problemen
in het onderwijs ten grondslag ligt. De genoemde, wellicht triviaal
te noemen problemen, kunnen hiervan als symptomen aangemerkt
worden.
Zij constateren een groot hiaat tussen wat in het dominante onderwijs-
discours als ‘waar’ wordt gezien en dat wat in de praktijk als ‘waar’
wordt ervaren. Wordt de praktijkstem gehoord? Met dit boek proberen
de auteurs zowel de stem van de praktijk als van de theorie te laten
horen met als doel de lezer aan het denken te zetten over de centrale
vraag: wat is goed onderwijs? Zodat de lezer zichzelf de volgende
vervolgvragen kan stellen: Hebben we nu goed onderwijs? En als we
daar iets te verbeteren hebben, wat vraagt dat dan van mij?
Een voorzichtige conclusie zou in de ogen van de auteurs in ieder geval
mogen zijn: Parrhesia…

Beschrijving

Alhoewel men normaal gesproken de mening is toegedaan dat mensen
te veel praten en te weinig luisteren doet de titel van dit boek anders
vermoeden. Waarom is zwijgen fout? Wordt er gezwegen? De auteurs
van dit boek delen hun visie op de huidige status van het onderwijs en -
veel belangrijker nog - gaan daar met negentien belanghebbenden over
in gesprek waarbij ze opzoek gingen naar meerstemmigheid.
Dat doen ze niet door als vertrekpunt de algemeen verwoorde proble-
matiek in het onderwijs te bespreken, te weten de hoge werkdruk,
het lerarentekort en de te lage salarissen. Nee, zij onderbouwen in de
inleiding dat er wellicht iets veel fundamentelers aan deze problemen
in het onderwijs ten grondslag ligt. De genoemde, wellicht triviaal
te noemen problemen, kunnen hiervan als symptomen aangemerkt
worden.
Zij constateren een groot hiaat tussen wat in het dominante onderwijs-
discours als ‘waar’ wordt gezien en dat wat in de praktijk als ‘waar’
wordt ervaren. Wordt de praktijkstem gehoord? Met dit boek proberen
de auteurs zowel de stem van de praktijk als van de theorie te laten
horen met als doel de lezer aan het denken te zetten over de centrale
vraag: wat is goed onderwijs? Zodat de lezer zichzelf de volgende
vervolgvragen kan stellen: Hebben we nu goed onderwijs? En als we
daar iets te verbeteren hebben, wat vraagt dat dan van mij?
Een voorzichtige conclusie zou in de ogen van de auteurs in ieder geval
mogen zijn: Parrhesia…

Details

EAN :9789493349148
Auteur: 
Uitgever :Uitgeverij van Warven
Publicatie datum :  01-04-2024
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :210 mm
Breedte :148 mm
Dikte :21 mm
Gewicht :359 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :239
Keywords :  onderwijsvisie