Frankenstein en de pedagogiek

Philippe Meirieu


Nederlands | 08-06-2021 | 148 pagina's

9789490120429

Paperback / softback


€ 25,95

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar

   Let op: enkel afhalen in de winkel mogelijk!

   Betaling kan online of in de winkel




Tekst achterflap

Ieder die opvoedt of lesgeeft wordt dagelijks geconfronteerd met een onontkoombare realiteit: je ontmoet iemand
die afhankelijk is van jou en van wie ‘iets’ gemaakt moet worden, maar op wiens vrijheid jouw wil geen greep heeft. Aan de hand van de wonderlijke geschiedenis van dokter Frankenstein en zijn fameuze maaksel beschrijft de bekende, Franse pedagoog Philippe Meirieu in dit boek deze typische, pedagogische onderneming. Daarbij gaat hij op zoek naar ideeën die kunnen helpen om een opvoedingsrelatie niet, zoals in het beroemde verhaal van Frankenstein,in een nachtmerrie te laten eindigen. Moet je daarvoor elk voornemen om van de ander ‘iets’ te ‘maken’ opgeven, en zo ja, verval je dan niet in een gevoel van onmacht en fatalisme?
Met andere woorden: kun je een opvoeder zijn zonder een dokter Frankenstein te zijn?

Philippe Meirieu (1949) is in Frankrijk een bekende pedagoog. Hij was hoogleraar aan de Universiteit Lumière
Lyon 2 en als adviseur betrokken bij belangrijke onderwijshervormingen in Frankrijk, waaronder die van de lerarenopleidingen. In het Nederlands verscheen al eerder zijn
boek 'Pedagogiek: de plicht om weerstand te bieden'.

Beschrijving

Ieder die opvoedt of lesgeeft wordt dagelijks geconfronteerd met een onontkoombare realiteit: je ontmoet iemand
die afhankelijk is van jou en van wie ‘iets’ gemaakt moet worden, maar op wiens vrijheid jouw wil geen greep heeft. Aan de hand van de wonderlijke geschiedenis van dokter Frankenstein en zijn fameuze maaksel beschrijft de bekende, Franse pedagoog Philippe Meirieu in dit boek deze typische, pedagogische onderneming. Daarbij gaat hij op zoek naar ideeën die kunnen helpen om een opvoedingsrelatie niet, zoals in het beroemde verhaal van Frankenstein,in een nachtmerrie te laten eindigen. Moet je daarvoor elk voornemen om van de ander ‘iets’ te ‘maken’ opgeven, en zo ja, verval je dan niet in een gevoel van onmacht en fatalisme?
Met andere woorden: kun je een opvoeder zijn zonder een dokter Frankenstein te zijn?

Philippe Meirieu (1949) is in Frankrijk een bekende pedagoog. Hij was hoogleraar aan de Universiteit Lumière
Lyon 2 en als adviseur betrokken bij belangrijke onderwijshervormingen in Frankrijk, waaronder die van de lerarenopleidingen. In het Nederlands verscheen al eerder zijn
boek 'Pedagogiek: de plicht om weerstand te bieden'.

Details

EAN :9789490120429
Auteur: 
Uitgever :De Vrije Uitgevers
Publicatie datum :  08-06-2021
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :214 mm
Breedte :144 mm
Dikte :13 mm
Gewicht :291 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :148
Keywords :  pedagogie