A first step in teaching students to cope with inward involvement in a value conflict: The design of affective learning experiences

P.Z.A. den Heijer


Engels | 29-11-2023 | 207 pagina's

9789464695342

Paperback / softback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 25,00

 Voorraad in de winkel
   POD (Beschikbaar als print-on-demand.)

   Let op: enkel afhalen in de winkel mogelijk!

   Betaling kan online of in de winkel




Korte beschrijving/Annotatie

Studenten hebben niet alleen cognitieve maar ook affectieve leerervaringen nodig: niet alleen denken maar ook voelen. Dit boek geeft handvatten voor affectieve leerervaringen.

Tekst achterflap

In dit boek worden ontwerpkenmerken beschreven van affectieve leerervaringen die hbo-studenten voorbereiden op beroepssituaties waarin sprake is van een waardenconflict. Affectieve leerervaringen - waarin affect zowel een innerlijk, privé-aspect als een uiterlijk, publiek aspect heeft - moedigen studenten aan om zich te concentreren op hun eigen persoonlijke gevoelens en hun persoonlijke waarden, én om deel te nemen aan affectieve interacties waarin studenten met anderen delen wat ze voelen. Affectieve leerervaringen over waardeconflicten in hbo curricula worden momenteel vanuit een voornamelijk cognitivistisch perspectief aangeboden, waarbij gevoelens objectief en extern worden besproken in relatie tot het waardeconflict zelf en niet subjectief vanuit de persoon. Hierdoor hebben studenten vaak een innerlijke distantie bij een waardenconflict, waardoor gevoelens onbewust hun waardengestuurde professionele standpunten beïnvloeden. Door studenten bewust te laten worden van de eigen gevoelens die een rol spelen bij een waardeconflict leren ze om bewust affectief betrokken te zijn bij waardeconflicten die ze later in hun professionele beroepspraktijk tegen kunnen komen.

Beschrijving

In dit boek worden ontwerpkenmerken beschreven van affectieve leerervaringen die hbo-studenten voorbereiden op beroepssituaties waarin sprake is van een waardenconflict. Affectieve leerervaringen - waarin affect zowel een innerlijk, privé-aspect als een uiterlijk, publiek aspect heeft - moedigen studenten aan om zich te concentreren op hun eigen persoonlijke gevoelens en hun persoonlijke waarden, én om deel te nemen aan affectieve interacties waarin studenten met anderen delen wat ze voelen. Affectieve leerervaringen over waardeconflicten in hbo curricula worden momenteel vanuit een voornamelijk cognitivistisch perspectief aangeboden, waarbij gevoelens objectief en extern worden besproken in relatie tot het waardeconflict zelf en niet subjectief vanuit de persoon. Hierdoor hebben studenten vaak een innerlijke distantie bij een waardenconflict, waardoor gevoelens onbewust hun waardengestuurde professionele standpunten beïnvloeden. Door studenten bewust te laten worden van de eigen gevoelens die een rol spelen bij een waardeconflict leren ze om bewust affectief betrokken te zijn bij waardeconflicten die ze later in hun professionele beroepspraktijk tegen kunnen komen.

Details

EAN :9789464695342
Auteur: 
Uitgever :Uitgeverij BOXpress B.V.
Publicatie datum :  29-11-2023
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Engels
Hoogte :240 mm
Breedte :170 mm
Dikte :11 mm
Gewicht :487 gr
Status :POD (Beschikbaar als print-on-demand.)
Aantal pagina's :207
Keywords :  affectief leren;affective learning;affective learning experience;curriculum;onderwijs ontwerpen;reflective;value conflict