Handboek bestuurlijk leiding geven aan lerende scholen

Loes van Wessum-Ingrid Verheggen


Nederlands | 01-02-2023 | 156 pagina's

9789463714549

Paperback / softback


€ 24,95

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar

   Let op: enkel afhalen in de winkel mogelijk!

   Betaling kan online of in de winkel




Tekst achterflap

Dit boek richt zich op bestuurders van onderwijsorganisaties. Om zicht te krijgen op bestuurlijk handelen hebben de auteurs gebruikgemaakt van onderzoek naar succesvolle schoolsystemen (zoals in Ontario, Finland en Singapore) en succesvolle schooldistricten en hebben ze een aantal Nederlandse onderwijsbestuurders geïnterviewd. Bestuurders kunnen vergelijkbare leiderschapspraktijken inzetten die schoolleiders gebruiken om lerende scholen te ontwikkelen. Bestuurders stemmen deze leiderschapspraktijken af op de personen, de situatie en de context waarbinnen ze werken en de doelen die ze willen realiseren. Hun bestuurlijk handelen wordt daarbij gekleurd door hun persoonlijke kwaliteiten en persoonlijke identiteit.

Dit boek combineert theorie en praktijk en maakt duidelijk op welke wijze bestuurlijke leiderschapspraktijken en persoonlijke kwaliteiten kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van lerende scholen en daarmee aan het vergroten van de onderwijskwaliteit.

Beschrijving

Dit boek richt zich op bestuurders van onderwijsorganisaties. Om zicht te krijgen op bestuurlijk handelen hebben de auteurs gebruikgemaakt van onderzoek naar succesvolle schoolsystemen (zoals in Ontario, Finland en Singapore) en succesvolle schooldistricten en hebben ze een aantal Nederlandse onderwijsbestuurders geïnterviewd. Bestuurders kunnen vergelijkbare leiderschapspraktijken inzetten die schoolleiders gebruiken om lerende scholen te ontwikkelen. Bestuurders stemmen deze leiderschapspraktijken af op de personen, de situatie en de context waarbinnen ze werken en de doelen die ze willen realiseren. Hun bestuurlijk handelen wordt daarbij gekleurd door hun persoonlijke kwaliteiten en persoonlijke identiteit.

Dit boek combineert theorie en praktijk en maakt duidelijk op welke wijze bestuurlijke leiderschapspraktijken en persoonlijke kwaliteiten kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van lerende scholen en daarmee aan het vergroten van de onderwijskwaliteit.

Details

EAN :9789463714549
Auteur: 
Uitgever :Gompel&Svacina bv
Publicatie datum :  01-02-2023
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :240 mm
Breedte :170 mm
Status :Bestelbaar
Aantal pagina's :156
Keywords :  onderwijsmanagement;scholen;organisatiecultuur;onderwijsvernieuwing