Verhalen van de Lerende Universiteit

Henk Bolk


Nederlands | 04-07-2023 | 148 pagina's

9789463014618

Paperback / softback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 18,00

 Voorraad in de winkel
   POD (Beschikbaar als print-on-demand.)

   Let op: enkel afhalen in de winkel mogelijk!

   Betaling kan online of in de winkel




Tekst achterflap

De universiteit is een lerende organisatie omdat mensen er leren en kennis opdoen, de grenzen van kennis verleggen, leren te leren, ter discussie stellen, deconstrueren en reconstrueren, herdefiniëren en paradigma’s veranderen.

Hoe dit bijzondere leren en ontwikkelen in academische context plaatsvindt wordt geïllustreerd aan de hand van verhalen die Henk Bolk optekende uit de mond van ruim 20 universitaire collega’s. De geïnterviewden doen verhaal over wat er is gebeurd, wat hen is overkomen, hoe hun leer- en ontwikkelproces is verlopen en onder welke voorwaarden. De in deze publicatie opgenomen narratieven dienen in de eerste plaats als voorbeeld en inspiratie voor nieuw HR-beleid van universiteiten.

De verhalen zijn tevens inspiratiebron voor randvoorwaarden waaronder leren en ontwikkelen in de professionele context van een universiteit optimaal gedijt en daarmee voor besturing en ondersteuning van de universiteit als lerende organisatie, van een lerende universiteit. Bolk put uit recente inzichten vanuit de organisatie- en veranderkunde, in het bijzonder over learning & developing communities. Voor de besturing en bedrijfsvoering van een universiteit leveren deze inzichten inspirerende en tegelijk ingrijpende uitdagingen op. In dit boek worden deze concreet benoemd en door middel van aanbevelingen van een perspectief voorzien.

De analyse en de aanbevelingen in dit boek zijn relevant voor andere sectoren. Ook elders speelt de vraag of professionals op de meest passende en door hen verlangde wijze worden bestuurd, gefinancierd resp. ondersteund. Denk aan de onderwijssector als geheel, de zorgsector inclusief thuiszorg, GGZ en Jeugdzorg, de kunstensector. Als de resultaten van professionals in hoge mate afhangen van hun ambitie, motivatie, doelgerichtheid en van regel-ruimte voor het vormgeven aan eigen verantwoordelijkheid, initiatief en creativiteit, gaat het ook daar om besturing en ondersteuning gebaseerd op vertrouwen.

Henk Bolk (‘56) studeerde Sociologie en Bedrijfskunde en promoveerde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij was daar wetenschappelijk onderzoeker en universitair docent. Hij vervolgde zijn loopbaan als organisatieadviseur en partner van uiteenlopende adviesbureaus en keerde op de Rotterdamse campus terug als manager Human Resources en bestuursadviseur van Erasmus School of Law.

Beschrijving

De universiteit is een lerende organisatie omdat mensen er leren en kennis opdoen, de grenzen van kennis verleggen, leren te leren, ter discussie stellen, deconstrueren en reconstrueren, herdefiniëren en paradigma’s veranderen.

Hoe dit bijzondere leren en ontwikkelen in academische context plaatsvindt wordt geïllustreerd aan de hand van verhalen die Henk Bolk optekende uit de mond van ruim 20 universitaire collega’s. De geïnterviewden doen verhaal over wat er is gebeurd, wat hen is overkomen, hoe hun leer- en ontwikkelproces is verlopen en onder welke voorwaarden. De in deze publicatie opgenomen narratieven dienen in de eerste plaats als voorbeeld en inspiratie voor nieuw HR-beleid van universiteiten.

De verhalen zijn tevens inspiratiebron voor randvoorwaarden waaronder leren en ontwikkelen in de professionele context van een universiteit optimaal gedijt en daarmee voor besturing en ondersteuning van de universiteit als lerende organisatie, van een lerende universiteit. Bolk put uit recente inzichten vanuit de organisatie- en veranderkunde, in het bijzonder over learning & developing communities. Voor de besturing en bedrijfsvoering van een universiteit leveren deze inzichten inspirerende en tegelijk ingrijpende uitdagingen op. In dit boek worden deze concreet benoemd en door middel van aanbevelingen van een perspectief voorzien.

De analyse en de aanbevelingen in dit boek zijn relevant voor andere sectoren. Ook elders speelt de vraag of professionals op de meest passende en door hen verlangde wijze worden bestuurd, gefinancierd resp. ondersteund. Denk aan de onderwijssector als geheel, de zorgsector inclusief thuiszorg, GGZ en Jeugdzorg, de kunstensector. Als de resultaten van professionals in hoge mate afhangen van hun ambitie, motivatie, doelgerichtheid en van regel-ruimte voor het vormgeven aan eigen verantwoordelijkheid, initiatief en creativiteit, gaat het ook daar om besturing en ondersteuning gebaseerd op vertrouwen.

Henk Bolk (‘56) studeerde Sociologie en Bedrijfskunde en promoveerde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij was daar wetenschappelijk onderzoeker en universitair docent. Hij vervolgde zijn loopbaan als organisatieadviseur en partner van uiteenlopende adviesbureaus en keerde op de Rotterdamse campus terug als manager Human Resources en bestuursadviseur van Erasmus School of Law.

Details

EAN :9789463014618
Auteur: 
Uitgever :Eburon Uitgeverij
Publicatie datum :  04-07-2023
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :210 mm
Breedte :148 mm
Dikte :10 mm
Gewicht :225 gr
Status :POD (Beschikbaar als print-on-demand.)
Aantal pagina's :148