Lezen stimuleren via vrij lezen, boekgesprekken en appberichten

Lisa Van der Sande-Ilona Wildeman-Adriana G. Bus-Roel van Steensel


Nederlands | 28-01-2020 | 112 pagina's

9789463012775

Paperback / softback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 14,00

 Voorraad in de winkel
   POD (Beschikbaar als print-on-demand.)

   Let op: enkel afhalen in de winkel mogelijk!

   Betaling kan online of in de winkel




Tekst achterflap

Lezen stimuleren via vrij lezen, boekgesprekken en appberichten bevat vier studies die zijn uitgevoerd in het kader van een evaluatie van het programma de Bibliotheek op school in het basisonderwijs en vmbo.

De eerste twee studies gaan in op de ingrediënten van de Bibliotheek op school voor het basisonderwijs en het vmbo. Leidt deelname aan het programma tot meer leesbevordering in de klas? Welke activiteiten ondernemen de docenten en leerlingen? Welke rol neemt het vrij lezen daarbij in? Welke effecten hebben deze activiteiten op de leesmotivatie en de leesvaardigheid?

In de derde studie kregen leerlingen hulp van bibliotheekmedewerkers bij het kiezen van een boek. Elke twee weken spraken zij met de leerlingen over boeken en probeerden zo een passend leesadvies te geven. Onderzocht is hoe deze persoonlijke begeleiding de leesmotivatie beïnvloedt.

In de vierde studie werd de gewoonte om te gaan lezen gestimuleerd door appberichten naar vmbo-leerlingen en ouders van basisschoolleerlingen te sturen. De vraag is of dergelijke nudges effectief zijn. Raakten de leerlingen gemotiveerd om meer te lezen en groeide hun leesbegrip?

Deze publicatie kwam tot stand in opdracht van Stichting Lezen via het programma Kunst van Lezen.

Beschrijving

Lezen stimuleren via vrij lezen, boekgesprekken en appberichten bevat vier studies die zijn uitgevoerd in het kader van een evaluatie van het programma de Bibliotheek op school in het basisonderwijs en vmbo.

De eerste twee studies gaan in op de ingrediënten van de Bibliotheek op school voor het basisonderwijs en het vmbo. Leidt deelname aan het programma tot meer leesbevordering in de klas? Welke activiteiten ondernemen de docenten en leerlingen? Welke rol neemt het vrij lezen daarbij in? Welke effecten hebben deze activiteiten op de leesmotivatie en de leesvaardigheid?

In de derde studie kregen leerlingen hulp van bibliotheekmedewerkers bij het kiezen van een boek. Elke twee weken spraken zij met de leerlingen over boeken en probeerden zo een passend leesadvies te geven. Onderzocht is hoe deze persoonlijke begeleiding de leesmotivatie beïnvloedt.

In de vierde studie werd de gewoonte om te gaan lezen gestimuleerd door appberichten naar vmbo-leerlingen en ouders van basisschoolleerlingen te sturen. De vraag is of dergelijke nudges effectief zijn. Raakten de leerlingen gemotiveerd om meer te lezen en groeide hun leesbegrip?

Deze publicatie kwam tot stand in opdracht van Stichting Lezen via het programma Kunst van Lezen.

Details

EAN :9789463012775
Auteur: 
Uitgever :Eburon Uitgeverij
Publicatie datum :  28-01-2020
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :225 mm
Breedte :158 mm
Dikte :8 mm
Gewicht :198 gr
Status :POD (Beschikbaar als print-on-demand.)
Aantal pagina's :112
Reeks :  Stichting Lezen reeks
Keywords :  lezen;kinderen;leesbevordering;basisonderwijs