Lezen stimuleren via vrij lezen, boekgesprekken en appberichten
Lisa Van der Sande-Ilona Wildeman-Adriana G. Bus-Roel van Steensel
Nederlands | 28-01-2020 | 112 pagina's
9789463012775
Paperback / softback
Bekijk inkijkexemplaar
€ 14,00
Let op: enkel afhalen in de winkel mogelijk!
Betaling kan online of in de winkel
Tekst achterflap
Lezen stimuleren via vrij lezen, boekgesprekken en appberichten bevat vier studies die zijn uitgevoerd in het kader van een evaluatie van het programma de Bibliotheek op school in het basisonderwijs en vmbo.
De eerste twee studies gaan in op de ingrediënten van de Bibliotheek op school voor het basisonderwijs en het vmbo. Leidt deelname aan het programma tot meer leesbevordering in de klas? Welke activiteiten ondernemen de docenten en leerlingen? Welke rol neemt het vrij lezen daarbij in? Welke effecten hebben deze activiteiten op de leesmotivatie en de leesvaardigheid?
In de derde studie kregen leerlingen hulp van bibliotheekmedewerkers bij het kiezen van een boek. Elke twee weken spraken zij met de leerlingen over boeken en probeerden zo een passend leesadvies te geven. Onderzocht is hoe deze persoonlijke begeleiding de leesmotivatie beïnvloedt.
In de vierde studie werd de gewoonte om te gaan lezen gestimuleerd door appberichten naar vmbo-leerlingen en ouders van basisschoolleerlingen te sturen. De vraag is of dergelijke nudges effectief zijn. Raakten de leerlingen gemotiveerd om meer te lezen en groeide hun leesbegrip?
Deze publicatie kwam tot stand in opdracht van Stichting Lezen via het programma Kunst van Lezen.
Beschrijving
Lezen stimuleren via vrij lezen, boekgesprekken en appberichten bevat vier studies die zijn uitgevoerd in het kader van een evaluatie van het programma de Bibliotheek op school in het basisonderwijs en vmbo.
De eerste twee studies gaan in op de ingrediënten van de Bibliotheek op school voor het basisonderwijs en het vmbo. Leidt deelname aan het programma tot meer leesbevordering in de klas? Welke activiteiten ondernemen de docenten en leerlingen? Welke rol neemt het vrij lezen daarbij in? Welke effecten hebben deze activiteiten op de leesmotivatie en de leesvaardigheid?
In de derde studie kregen leerlingen hulp van bibliotheekmedewerkers bij het kiezen van een boek. Elke twee weken spraken zij met de leerlingen over boeken en probeerden zo een passend leesadvies te geven. Onderzocht is hoe deze persoonlijke begeleiding de leesmotivatie beïnvloedt.
In de vierde studie werd de gewoonte om te gaan lezen gestimuleerd door appberichten naar vmbo-leerlingen en ouders van basisschoolleerlingen te sturen. De vraag is of dergelijke nudges effectief zijn. Raakten de leerlingen gemotiveerd om meer te lezen en groeide hun leesbegrip?
Deze publicatie kwam tot stand in opdracht van Stichting Lezen via het programma Kunst van Lezen.
Details
EAN : | 9789463012775 |
Uitgever : | Eburon Uitgeverij |
Publicatie datum : | 28-01-2020 |
Uitvoering : | Paperback / softback |
Taal/Talen : | Nederlands |
Hoogte : | 225 mm |
Breedte : | 158 mm |
Dikte : | 8 mm |
Gewicht : | 198 gr |
Status : | POD (Beschikbaar als print-on-demand.) |
Aantal pagina's : | 112 |
Reeks : | Stichting Lezen reeks |
Keywords : | lezen;kinderen;leesbevordering;basisonderwijs |