Management accounting
Patricia Everaert-Sophie Hoozée-Werner Bruggeman
Nederlands | 11-03-2025 | 498 pagina's
9789083449135
Paperback / softback
€ 52,00
Let op: enkel afhalen in de winkel mogelijk!
Betaling kan online of in de winkel
Tekst achterflap
Management accounting is een grondige introductie tot de belangrijkste technieken van kostprijs- en winstbepaling voor (toekomstige) managers.
Met behulp van een praktijkvoorbeeld introduceren de auteurs in deel 1 de basisbegrippen van kostprijscalculatie. In deel 2 verkennen ze geavanceerde methoden van kostprijscalculatie zoals activity-based costing (ABC) en time-driven activity-based costing (TDABC). Omdat kostprijscalculatie de basis is voor de periodieke resultaatbepaling van een onderneming, ligt de nadruk in deel 3 op de managementrapportering vertrekkende vanuit cijfers uit de boekhouding. In deel 4 gaan de auteurs dieper in op break-evenanalyse en beslissingen over orderaanvaarding, make-or-buy, productmix en investeringen. In het laatste deel leggen ze uit hoe managers niet alleen kosten van bestaande producten kunnen beheersen met kaizen costing en activity-based management, maar ook hoe ze met design to cost en target costing de kosten van toekomstige producten onder controle kunnen houden.
Management accounting bevat een uitgebreide set oefeningen die de theorie tot leven brengen.
Patricia Everaert is hoogleraar accounting aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit Gent. Haar belangrijkste onderzoekslijn situeert zich binnen Accounting Education, waar ze innovaties ontwikkelt om studenten meer te motiveren voor boekhouden en hun leerprestaties te verhogen.
Sophie Hoozée is hoofddocent management accounting en beheerscontrole aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit Gent. Ze is een expert in het ontwerpen van kostprijs- en beheerscontrolesystemen, vooral in contexten met een maatschappelijke impact.
Werner Bruggeman is emeritus hoogleraar management accounting en beheerscontrole aan de Universiteit Gent en Vlerick Business School. Hij heeft tientallen jaren ervaring in de begeleiding van bedrijven bij de optimalisatie van hun beheerscontrolesystemen.
Beschrijving
Management accounting is een grondige introductie tot de belangrijkste technieken van kostprijs- en winstbepaling voor (toekomstige) managers.
Met behulp van een praktijkvoorbeeld introduceren de auteurs in deel 1 de basisbegrippen van kostprijscalculatie. In deel 2 verkennen ze geavanceerde methoden van kostprijscalculatie zoals activity-based costing (ABC) en time-driven activity-based costing (TDABC). Omdat kostprijscalculatie de basis is voor de periodieke resultaatbepaling van een onderneming, ligt de nadruk in deel 3 op de managementrapportering vertrekkende vanuit cijfers uit de boekhouding. In deel 4 gaan de auteurs dieper in op break-evenanalyse en beslissingen over orderaanvaarding, make-or-buy, productmix en investeringen. In het laatste deel leggen ze uit hoe managers niet alleen kosten van bestaande producten kunnen beheersen met kaizen costing en activity-based management, maar ook hoe ze met design to cost en target costing de kosten van toekomstige producten onder controle kunnen houden.
Management accounting bevat een uitgebreide set oefeningen die de theorie tot leven brengen.
Patricia Everaert is hoogleraar accounting aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit Gent. Haar belangrijkste onderzoekslijn situeert zich binnen Accounting Education, waar ze innovaties ontwikkelt om studenten meer te motiveren voor boekhouden en hun leerprestaties te verhogen.
Sophie Hoozée is hoofddocent management accounting en beheerscontrole aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit Gent. Ze is een expert in het ontwerpen van kostprijs- en beheerscontrolesystemen, vooral in contexten met een maatschappelijke impact.
Werner Bruggeman is emeritus hoogleraar management accounting en beheerscontrole aan de Universiteit Gent en Vlerick Business School. Hij heeft tientallen jaren ervaring in de begeleiding van bedrijven bij de optimalisatie van hun beheerscontrolesystemen.
Slogan/Promotie
Management accounting is hét referentiewerk voor managers (in opleiding) die met inzicht in kostprijs- en winstbepaling trefzekere beleidsbeslissingen willen nemen.
Details
EAN : | 9789083449135 |
Uitgever : | Studio Logoi. |
Publicatie datum : | 11-03-2025 |
Uitvoering : | Paperback / softback |
Taal/Talen : | Nederlands |
Hoogte : | 240 mm |
Breedte : | 171 mm |
Dikte : | 30 mm |
Gewicht : | 888 gr |
Status : | Bestelbaar |
Aantal pagina's : | 498 |