De eersten de besten

F.H.M. van der Heul


Nederlands | 15-01-2010 | 275 pagina's

9789081422192

Paperback / softback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 33,00

 Voorraad in de winkel
   POD (Beschikbaar als print-on-demand.)

   Let op: enkel afhalen in de winkel mogelijk!

   Betaling kan online of in de winkel




Tekst achterflap

Op 18 december 1898 bereikte graaf Gaston Chasseloup-Laubat in het park van Achères bij Parijs een snelheid van 63,157 kilometer per uur. Bij dit eerste officieel geregistreerde wereldsnelheidsrecord te land werd de kilometer met vliegende start in zevenenvijftig seconden afgelegd. De aristorcraat leverde zijn prestatie met een door Charles Jeantaus gebouwde, ongeveer anderhalf ton zware elektrische auto. Behalve geautoriseerde waarnemers v Op 18 december 1898 bereikte graaf Gaston Chasseloup-Laubat in het park van Achères bij Parijs een snelheid van 63,157 kilometer per uur. Bij dit eerste officieel geregistreerde wereldsnelheidsrecord te land werd de kilometer met vliegende start in zevenenvijftig seconden afgelegd. De aristorcraat leverde zijn prestatie met een door Charles Jeantaus gebouwde Op 18 december 1898 bereikte graaf Gaston Chasseloup-Laubat in het park van Achères bij Parijs een snelheid van 63,157 kilometer per uur. Bij dit eerste officieel geregistreerde wereldsnelheidsrecord te land werd de kilometer met vliegende start in zevenenvijftig seconden afgelegd. De aristorcraat leverde zijn prestatie met een door Charles Jeantaus gebouwde, ongeveer anderhalf ton zware elektrische auto. Behalve geautoriseerde waarnemers van de Automobile Club de France (ACF) bevonden zich ook enige arsten onder het sensatiebeluste publiek. Met klem wezen de medici erop dat een chauffeur - Frans voor stoker - zich aan grote gevaren blootstelde. Onverantwoord hoge snelheden konen immers ademnood en in het ergste geval een hartstilstand.

Op 16 september 1947 bereikte John Rhodes Cobb op de zoutvlakte van Bonneville in de Amerikaanse staat Utah 634,261 kilometer per uur met een vierwielaangedreven acht liter Railton-Mobil Special. De kilometer met vliegende start legde Cobb af in 5,82 seconden. Het absolute snelheidsrecord te land stond vijftien jaar op naam van deze Britse bonthandelaar met een passie. Het begon allemaal met betrouwbaarheidsritten, maar het duurde niet lang voordat ook andere vormen van autosport inburgerden. Stedenwedstrijden, lange afstandsritten als de roemruchte Peking-Parijs in 1907, of de nog spectaculairdere marathon New York City-Parijs in het daarop volgende jaar, races op openbare wegen en gesloten circuits, rally’s, non-stopritten en heuvelklim- en bergwedstrijden. In deze royaal geïllustreerde bloemlezing passeren coureurs en hun prestaties van toen, verdwenen en nog bestaande automerken de revue. Daarnaast wordt uitvoerig aandacht besteed aan de technische evolutie van de klassieke sport- en racewagen, en is in dit naslagwerk een lijst van Nederlandse en buitenlandse transportmusea opgenomen.

Beschrijving

Op 18 december 1898 bereikte graaf Gaston Chasseloup-Laubat in het park van Achères bij Parijs een snelheid van 63,157 kilometer per uur. Bij dit eerste officieel geregistreerde wereldsnelheidsrecord te land werd de kilometer met vliegende start in zevenenvijftig seconden afgelegd. De aristorcraat leverde zijn prestatie met een door Charles Jeantaus gebouwde, ongeveer anderhalf ton zware elektrische auto. Behalve geautoriseerde waarnemers v Op 18 december 1898 bereikte graaf Gaston Chasseloup-Laubat in het park van Achères bij Parijs een snelheid van 63,157 kilometer per uur. Bij dit eerste officieel geregistreerde wereldsnelheidsrecord te land werd de kilometer met vliegende start in zevenenvijftig seconden afgelegd. De aristorcraat leverde zijn prestatie met een door Charles Jeantaus gebouwde Op 18 december 1898 bereikte graaf Gaston Chasseloup-Laubat in het park van Achères bij Parijs een snelheid van 63,157 kilometer per uur. Bij dit eerste officieel geregistreerde wereldsnelheidsrecord te land werd de kilometer met vliegende start in zevenenvijftig seconden afgelegd. De aristorcraat leverde zijn prestatie met een door Charles Jeantaus gebouwde, ongeveer anderhalf ton zware elektrische auto. Behalve geautoriseerde waarnemers van de Automobile Club de France (ACF) bevonden zich ook enige arsten onder het sensatiebeluste publiek. Met klem wezen de medici erop dat een chauffeur - Frans voor stoker - zich aan grote gevaren blootstelde. Onverantwoord hoge snelheden konen immers ademnood en in het ergste geval een hartstilstand.

Op 16 september 1947 bereikte John Rhodes Cobb op de zoutvlakte van Bonneville in de Amerikaanse staat Utah 634,261 kilometer per uur met een vierwielaangedreven acht liter Railton-Mobil Special. De kilometer met vliegende start legde Cobb af in 5,82 seconden. Het absolute snelheidsrecord te land stond vijftien jaar op naam van deze Britse bonthandelaar met een passie. Het begon allemaal met betrouwbaarheidsritten, maar het duurde niet lang voordat ook andere vormen van autosport inburgerden. Stedenwedstrijden, lange afstandsritten als de roemruchte Peking-Parijs in 1907, of de nog spectaculairdere marathon New York City-Parijs in het daarop volgende jaar, races op openbare wegen en gesloten circuits, rally’s, non-stopritten en heuvelklim- en bergwedstrijden. In deze royaal geïllustreerde bloemlezing passeren coureurs en hun prestaties van toen, verdwenen en nog bestaande automerken de revue. Daarnaast wordt uitvoerig aandacht besteed aan de technische evolutie van de klassieke sport- en racewagen, en is in dit naslagwerk een lijst van Nederlandse en buitenlandse transportmusea opgenomen.

Slogan/Promotie

In oktober 1920 presenteerde de N.V. Industriële Maatschap¬pij `Trompenburg op de Olympia Show in Londen de Spyker 30/40 pk C4 met een Maybach-zescilindermotor. Wilhelm Maybach uit Heilbronn (1846-19

Details

EAN :9789081422192
Auteur: 
Uitgever :Crowsquare
Publicatie datum :  15-01-2010
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :280 mm
Breedte :200 mm
Dikte :15 mm
Gewicht :630 gr
Status :POD (Beschikbaar als print-on-demand.)
Aantal pagina's :275
Keywords :  automuseumgids;autosporthistorie;merkenhistorie