Grip op tekstbegrip

Jeroen Aarssen-Naomi Baggelaar-Lilian van der Bolt


Nederlands | 31-01-2024 | 212 pagina's

9789065082886

Paperback / softback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 37,95

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar

   Let op: enkel afhalen in de winkel mogelijk!

   Betaling kan online of in de winkel




Tekst achterflap

Grip op tekstbegrip gaat over de vraag hoe je als leerkracht op een effectieve manier leerlingen tekstbegrip kunt bijbrengen. Tekstbegrip (begrijpend lezen én luisteren in doorgaande lijn) zien we minder als vak en meer als vaardigheid. Een vaardigheid die je ook bij andere vakken inzet. Tekstbegrip gaat vooral over het vergaren, verwerken en verbinden van kennis uit een tekst. Leerlingen die met begrip luisteren of lezen, denken na over de inhoud van die tekst. De focus ligt op de vraag wat jij als leerkracht wil dat de leerlingen uit een tekst halen. Ondersteunend daarbij is het ‘gereedschap’ dat een lezer nodig heeft (leesstrategieën, signaalwoorden, kennis van de wereld, woordenschat). Én er ligt focus op het gereedschap dat jij nodig hebt om de lezer daarbij te helpen (een goede didactiek, het stellen van de juiste vragen, het geven van spreekruimte). In dit boek reiken we praktische instructietechnieken en werkvormen aan waarmee je als leerkracht het denkproces van leerlingen kunt volgen, ondersteunen, uitlokken en formatief kunt evalueren. Interesse in een training en/of advies, ook binnen de school? Kijk op www.cps.nl/tekstbegrip.

Beschrijving

Grip op tekstbegrip gaat over de vraag hoe je als leerkracht op een effectieve manier leerlingen tekstbegrip kunt bijbrengen. Tekstbegrip (begrijpend lezen én luisteren in doorgaande lijn) zien we minder als vak en meer als vaardigheid. Een vaardigheid die je ook bij andere vakken inzet. Tekstbegrip gaat vooral over het vergaren, verwerken en verbinden van kennis uit een tekst. Leerlingen die met begrip luisteren of lezen, denken na over de inhoud van die tekst. De focus ligt op de vraag wat jij als leerkracht wil dat de leerlingen uit een tekst halen. Ondersteunend daarbij is het ‘gereedschap’ dat een lezer nodig heeft (leesstrategieën, signaalwoorden, kennis van de wereld, woordenschat). Én er ligt focus op het gereedschap dat jij nodig hebt om de lezer daarbij te helpen (een goede didactiek, het stellen van de juiste vragen, het geven van spreekruimte). In dit boek reiken we praktische instructietechnieken en werkvormen aan waarmee je als leerkracht het denkproces van leerlingen kunt volgen, ondersteunen, uitlokken en formatief kunt evalueren. Interesse in een training en/of advies, ook binnen de school? Kijk op www.cps.nl/tekstbegrip.

Slogan/Promotie

Grip op tekstbegrip gaat over de vraag hoe je als leerkracht op een effectieve manier leerlingen tekstbegrip kunt bijbrengen. Tekstbegrip (begrijpend lezen én luisteren in doorgaande lijn) zien we minder als vak en meer als vaardigheid. Een vaardigheid die je ook bij andere vakken inzet. Tekstbegrip gaat vooral over het vergaren, verwerken en verbinden van kennis uit een tekst. Leerlingen die met begrip luisteren of lezen, denken na over de inhoud van die tekst. De focus ligt op de vraag wat jij als leerkracht wil dat de leerlingen uit een tekst halen. Ondersteunend daarbij is het ‘gereedschap’ dat een lezer nodig heeft (leesstrategieën, signaalwoorden, kennis van de wereld, woordenschat). Én op het gereedschap dat jij nodig hebt om de lezer daarbij te helpen (een goede didactiek, het stellen van de juiste vragen, het geven van spreekruimte). In dit boek reiken we praktische instructietechnieken en werkvormen aan waarmee je als leerkracht het denkproces van leerlingen kunt volgen, ondersteunen, uitlokken en formatief kunt evalueren. Interesse in een training en/of advies, ook binnen de school? Kijk op www.cps.nl/tekstbegrip.

Details

EAN :9789065082886
Auteur: 
Uitgever :CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Publicatie datum :  31-01-2024
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :241 mm
Breedte :172 mm
Dikte :16 mm
Gewicht :452 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :212
Keywords :  diep tekstbegrip;formatief evalueren bij leesbegrip;formatief evalueren bij tekstbegrip;formatief handelen bij leesbegrip;formatief handelen bij tekstbegrip;leesvaardigheid;referentiekader taal;taalkrachtig onderwijs;werkvormen bij leesbegrip;werkvormen bij tekstbegrip