Toolkit zelfregulerend leren
Ariena Verbaan-Miriam Op de Beek
Nederlands | 05-06-2025 | 200 pagina's
9789065082640
Paperback / softback
€ 39,95
Nog niet beschikbaar, beschikbaar op 05/06/2025
Let op: enkel afhalen in de winkel mogelijk!
Betaling kan online of in de winkel
Tekst achterflap
De mate van zelfregulatie is een belangrijke voorspeller voor studiesucces, gevoelens van welbevinden en een leven lang leren. Alle reden dus om ervoor te zorgen dat leerlingen/studenten deze competentie goed ontwikkelen! Leraren, mentoren en leercoaches kunnen daar een belangrijke rol in spelen, met bijvoorbeeld expliciete instructie, denkstimulerende vragen en leerbevorderende feedback. Met de 56 tools in deze toolkit kun je het proces van zelfregulerend leren doelgericht activeren, ondersteunen en begeleiden. Je kunt de tools inzetten in tweegesprekken of tijdens de les. Hoe je de tools gebruikt, spreekt voor zich. Elke tool bevat een korte instructie voor leerlingen/studenten en waar nodig beknopte achtergrondinformatie voor de leraar/mentor/leercoach. De tools zijn overzichtelijk ingedeeld in drie aspecten van zelfregulerend leren: zelfsturing, zelfcontrole en zelfregulerend gedrag. Deze concepten behoeven wellicht iets meer uitleg. Daarom starten de drie delen van deze toolkit met een compacte inleiding, bestaande uit handige voorkennis en uitgangspunten. Om je in je coachende rol op weg te helpen openen we met een beknopte introductie van de vijf coachingprincipes van het zelfregulerende leerproces. Zo is de integratie van kennis, methodiek en praktische toepassing gegarandeerd.
Beschrijving
De mate van zelfregulatie is een belangrijke voorspeller voor studiesucces, gevoelens van welbevinden en een leven lang leren. Alle reden dus om ervoor te zorgen dat leerlingen/studenten deze competentie goed ontwikkelen! Leraren, mentoren en leercoaches kunnen daar een belangrijke rol in spelen, met bijvoorbeeld expliciete instructie, denkstimulerende vragen en leerbevorderende feedback. Met de 56 tools in deze toolkit kun je het proces van zelfregulerend leren doelgericht activeren, ondersteunen en begeleiden. Je kunt de tools inzetten in tweegesprekken of tijdens de les. Hoe je de tools gebruikt, spreekt voor zich. Elke tool bevat een korte instructie voor leerlingen/studenten en waar nodig beknopte achtergrondinformatie voor de leraar/mentor/leercoach. De tools zijn overzichtelijk ingedeeld in drie aspecten van zelfregulerend leren: zelfsturing, zelfcontrole en zelfregulerend gedrag. Deze concepten behoeven wellicht iets meer uitleg. Daarom starten de drie delen van deze toolkit met een compacte inleiding, bestaande uit handige voorkennis en uitgangspunten. Om je in je coachende rol op weg te helpen openen we met een beknopte introductie van de vijf coachingprincipes van het zelfregulerende leerproces. Zo is de integratie van kennis, methodiek en praktische toepassing gegarandeerd.
Details
EAN : | 9789065082640 |
Uitgever : | CPS Onderwijsontwikkeling en advies |
Publicatie datum : | 05-06-2025 |
Uitvoering : | Paperback / softback |
Taal/Talen : | Nederlands |
Status : | Nog niet beschikbaar |
Aantal pagina's : | 200 |
Keywords : | leercoach;leerstrategie;leerstrategieën;welbevinden leerling;welbevinden student;zelfcontrole;zelfregulerend gedrag;zelfsturing |