De datateam methode. Een concrete aanpak voor onderwijsverbetering
Kim Schildkamp-Adam Handelzalts-Cindy Poortman-Hanadie Leusink-Marije Meerdink-Maaike Smit-johanna Ebbeler-Mireille Hubers
Nederlands | 24-04-2025 | 149 pagina's
9789044139853
Paperback / softback
€ 25,00
Let op: enkel afhalen in de winkel mogelijk!
Betaling kan online of in de winkel
Tekst achterflap
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de meerderheid van mijn leerlingen volgende keer wel een voldoende haalt voor geschiedenis? Hoe krijgen we de toetsresultaten Engels omhoog? Welke nieuwe methode moeten we aanschaffen voor wiskunde? Geven we eigenlijk wel voldoende feedback aan onze leerlingen? Hoe verbeteren we de doorstroom van klas 4 naar klas 5? Is de 6 die ik geef echt een 6? Elke dag staan schoolleiders en docenten voor tal van beslissingen om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en te verbeteren. Veel van deze beslissingen worden ad hoc en (te) snel genomen, op basis van aannames, anekdotes en onderbuikgevoelens. Vaak blijken ze achteraf niet zo goed te zijn. Jammer, want binnen het onderwijs zijn veel data beschikbaar. Op veel scholen worden ze helaas niet of weinig gebruikt voor het verbeteren van onderwijs. Terwijl uit onderzoek blijkt dat het gebruik van data leidt tot beter onderwijs en uiteindelijk tot betere leerprestaties van leerlingen.
Om dit patroon van ‘jumping to conclusions’ te doorbreken, kunnen scholen de datateam ® methode gebruiken. Deze methode leert hen data effectief te gebruiken om concrete vraagstukken op te lossen en zo hun onderwijs te verbeteren. Meteen worden zowel allerlei mythes over de oorzaken van een probleem ontkracht, als de werkelijke oorzaken achterhaald. De datateam® methode is ontwikkeld aan de Universiteit Twente en uitgebreid onderzocht. In dit boek wordt deze methode stap voor stap beschreven. Het geeft ook vele voorbeelden vanuit scholen die er al mee werken.
Deze tweede editie staat stil bij de rol van de leerling bij het gebruiken van data. Ook bevat het een extra casus over het thema basisvaardigheden waar veel scholen hard aan werken. Tot slot werden de meest recente onderzoeksresultaten op het gebied van o.a. duurzaamheid en leiderschap opgenomen.
Kim Schildkamp is hoogleraar aan de Universiteit Twente. Ze is onder meer oprichter van het project Datateams. Cindy Poortman, Adam Handelzalts, Hanadie Leusink, Marije Abbink, Maaike Smit, Johanna Ebbeler & Mireille Hubers waren allen verbonden aan dit project, als onderzoeker en/of coach.
Beschrijving
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de meerderheid van mijn leerlingen volgende keer wel een voldoende haalt voor geschiedenis? Hoe krijgen we de toetsresultaten Engels omhoog? Welke nieuwe methode moeten we aanschaffen voor wiskunde? Geven we eigenlijk wel voldoende feedback aan onze leerlingen? Hoe verbeteren we de doorstroom van klas 4 naar klas 5? Is de 6 die ik geef echt een 6? Elke dag staan schoolleiders en docenten voor tal van beslissingen om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en te verbeteren. Veel van deze beslissingen worden ad hoc en (te) snel genomen, op basis van aannames, anekdotes en onderbuikgevoelens. Vaak blijken ze achteraf niet zo goed te zijn. Jammer, want binnen het onderwijs zijn veel data beschikbaar. Op veel scholen worden ze helaas niet of weinig gebruikt voor het verbeteren van onderwijs. Terwijl uit onderzoek blijkt dat het gebruik van data leidt tot beter onderwijs en uiteindelijk tot betere leerprestaties van leerlingen.
Om dit patroon van ‘jumping to conclusions’ te doorbreken, kunnen scholen de datateam ® methode gebruiken. Deze methode leert hen data effectief te gebruiken om concrete vraagstukken op te lossen en zo hun onderwijs te verbeteren. Meteen worden zowel allerlei mythes over de oorzaken van een probleem ontkracht, als de werkelijke oorzaken achterhaald. De datateam® methode is ontwikkeld aan de Universiteit Twente en uitgebreid onderzocht. In dit boek wordt deze methode stap voor stap beschreven. Het geeft ook vele voorbeelden vanuit scholen die er al mee werken.
Deze tweede editie staat stil bij de rol van de leerling bij het gebruiken van data. Ook bevat het een extra casus over het thema basisvaardigheden waar veel scholen hard aan werken. Tot slot werden de meest recente onderzoeksresultaten op het gebied van o.a. duurzaamheid en leiderschap opgenomen.
Kim Schildkamp is hoogleraar aan de Universiteit Twente. Ze is onder meer oprichter van het project Datateams. Cindy Poortman, Adam Handelzalts, Hanadie Leusink, Marije Abbink, Maaike Smit, Johanna Ebbeler & Mireille Hubers waren allen verbonden aan dit project, als onderzoeker en/of coach.
Details
EAN : | 9789044139853 |
Uitgever : | Garant Uitgevers |
Publicatie datum : | 24-04-2025 |
Uitvoering : | Paperback / softback |
Taal/Talen : | Nederlands |
Hoogte : | 240 mm |
Breedte : | 170 mm |
Status : | Bestelbaar |
Aantal pagina's : | 149 |