Handboek digitale didactiek
Robert Mol
Nederlands | 21-10-2025 | 368 pagina's
9789024465743
Paperback / softback
€ 34,95
Nog niet beschikbaar, beschikbaar op 21/10/2025
Let op: enkel afhalen in de winkel mogelijk!
Betaling kan online of in de winkel
Tekst achterflap
Slim digitaal in de klas
Digitale middelen kunnen voorkennis activeren, leerstof verdiepen en motivatie vasthouden. Maar wanneer kies je welke toepassing? Hoe sluit die aan op het leerdoel? En hoe blijft de werkdruk beheersbaar? Handboek digitale didactiek geeft houvast met duidelijke kaders voor schermgebruik, lesontwerp en toolkeuze. Stappen en checklists maken de vertaling naar de klas klein.
Van randvoorwaarden naar lesidee
Het boek begint bij de basis: minder afleiding in de klas, duidelijke afspraken over rechten en veilig omgaan met gegevens. Vervolgens volgt de praktijk: hoe podcasts, korte uitlegvideo’s, speelse opdrachten en de digitale leeromgeving doelgericht worden ingezet. Generatieve AI krijgt een nuchtere plek met voorbeelden, kant-en-klare promptformats en heldere checks op privacy, vooringenomenheid (bias) en betrouwbaarheid. De opzet is toegankelijk en modulair, passend voor elk vak en niveau.
Het boek biedt:
- Een overzicht van bewezen didactiek en hoe technologie daarbij een rol kan spelen.
- Versterking van wat al werkt: differentiëren, formatief handelen en feedbackgeletterdheid, samenwerkend leren en digitaal toetsen, steeds met concrete strategieën en voorbeeldtools.
- Een promptbibliotheek met kant-en-klare educatieve prompts voor het favoriete AI-model.
- 35 digitale werkvormen en 15 eigen tools om meteen mee te starten, van debatvormen en quizzen tot door AI ondersteunde opdrachten.
- Toepasbaar in PO, VO, MBO, HBO en WO, met oog voor inclusie en kansengelijkheid.
Voor wie
Voor docenten in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs.
Robert Mol
Robert Mol (1987) begon als docent Engels in het voortgezet onderwijs. Al snel kreeg zijn passie voor het zinvol integreren van technologie in het leerproces van zijn leerlingen een centrale rol in zijn werk. Sinds 2020 is hij werkzaam in het hoger beroepsonderwijs, waar hij startte als lerarenopleider en docent didactiek en pedagogiek, en waar hij werd verkozen tot ‘Docent van het jaar' van de Hogeschool Rotterdam. Momenteel werkt Robert als onderwijsadviseur en docententrainer. Ook geeft hij op zelfstandige basis advies en training op het gebied van didactiek en kunstmatige intelligentie aan onderwijsinstellingen en bedrijven.
Beschrijving
Slim digitaal in de klas
Digitale middelen kunnen voorkennis activeren, leerstof verdiepen en motivatie vasthouden. Maar wanneer kies je welke toepassing? Hoe sluit die aan op het leerdoel? En hoe blijft de werkdruk beheersbaar? Handboek digitale didactiek geeft houvast met duidelijke kaders voor schermgebruik, lesontwerp en toolkeuze. Stappen en checklists maken de vertaling naar de klas klein.
Van randvoorwaarden naar lesidee
Het boek begint bij de basis: minder afleiding in de klas, duidelijke afspraken over rechten en veilig omgaan met gegevens. Vervolgens volgt de praktijk: hoe podcasts, korte uitlegvideo’s, speelse opdrachten en de digitale leeromgeving doelgericht worden ingezet. Generatieve AI krijgt een nuchtere plek met voorbeelden, kant-en-klare promptformats en heldere checks op privacy, vooringenomenheid (bias) en betrouwbaarheid. De opzet is toegankelijk en modulair, passend voor elk vak en niveau.
Het boek biedt:
- Een overzicht van bewezen didactiek en hoe technologie daarbij een rol kan spelen.
- Versterking van wat al werkt: differentiëren, formatief handelen en feedbackgeletterdheid, samenwerkend leren en digitaal toetsen, steeds met concrete strategieën en voorbeeldtools.
- Een promptbibliotheek met kant-en-klare educatieve prompts voor het favoriete AI-model.
- 35 digitale werkvormen en 15 eigen tools om meteen mee te starten, van debatvormen en quizzen tot door AI ondersteunde opdrachten.
- Toepasbaar in PO, VO, MBO, HBO en WO, met oog voor inclusie en kansengelijkheid.
Voor wie
Voor docenten in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs.
Robert Mol
Robert Mol (1987) begon als docent Engels in het voortgezet onderwijs. Al snel kreeg zijn passie voor het zinvol integreren van technologie in het leerproces van zijn leerlingen een centrale rol in zijn werk. Sinds 2020 is hij werkzaam in het hoger beroepsonderwijs, waar hij startte als lerarenopleider en docent didactiek en pedagogiek, en waar hij werd verkozen tot ‘Docent van het jaar' van de Hogeschool Rotterdam. Momenteel werkt Robert als onderwijsadviseur en docententrainer. Ook geeft hij op zelfstandige basis advies en training op het gebied van didactiek en kunstmatige intelligentie aan onderwijsinstellingen en bedrijven.
Details
EAN : | 9789024465743 |
Uitgever : | Boom uitgevers Amsterdam |
Publicatie datum : | 21-10-2025 |
Uitvoering : | Paperback / softback |
Taal/Talen : | Nederlands |
Status : | Nog niet beschikbaar |
Aantal pagina's : | 368 |