Toetsen in het voortgezet onderwijs

...


Nederlands | 19-02-2025 | 479 pagina's

9789024456147

Paperback / softback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 39,95

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar

   Let op: enkel afhalen in de winkel mogelijk!

   Betaling kan online of in de winkel




Tekst achterflap

Toetsen in het voortgezet onderwijs biedt een breed overzicht van toets- en beoordelingsvormen in het voortgezet onderwijs. In het boek staan zes thema’s centraal.

Het thema functies van toetsen gaat over de formatieve en summatieve functies van toetsing en het belang van afstemming tussen onderwijsdoelen, onderwijsaanbod en toetsing. Het thema context van toetsing behandelt onderwerpen als het toetsbeleid en toetsprogramma’s, maar ook de rol van de examencommissie en het belang van toetsbekwaamheid. Bij kwaliteit van toetsing worden onderwerpen als leerdoelen, toetsmatrijzen, rubrics, normering, cijfers en ethische overwegingen uitgewerkt. Bij leren van toetsen staat de vraag centraal hoe toetsing kan bijdragen aan het leerproces van leerlingen. Daarbij wordt onder andere ingegaan op feedback en het ontwerpen van plannen voor formatief evalueren. Het thema technologie bij toetsing gaat over technologie-ondersteund toetsen en AI bij toetsing. Het laatste thema toetsvormen behandelt traditionele en alternatieve toetsvormen, zoals mondelinge toetsen, groepswerk en portfolio’s.

Het boek biedt praktische handreikingen en voorbeelden, waardoor het een toegankelijke, praktische en inspirerende bron is voor docenten, MT’s, examencommissies en iedereen die zich bezighoudt met toetsing en beoordeling in het voortgezet onderwijs. Het is ook geschikt als studieboek voor studenten aan lerarenopleidingen of voor studenten die een educatieve master volgen.

Beschrijving

Toetsen in het voortgezet onderwijs biedt een breed overzicht van toets- en beoordelingsvormen in het voortgezet onderwijs. In het boek staan zes thema’s centraal.

Het thema functies van toetsen gaat over de formatieve en summatieve functies van toetsing en het belang van afstemming tussen onderwijsdoelen, onderwijsaanbod en toetsing. Het thema context van toetsing behandelt onderwerpen als het toetsbeleid en toetsprogramma’s, maar ook de rol van de examencommissie en het belang van toetsbekwaamheid. Bij kwaliteit van toetsing worden onderwerpen als leerdoelen, toetsmatrijzen, rubrics, normering, cijfers en ethische overwegingen uitgewerkt. Bij leren van toetsen staat de vraag centraal hoe toetsing kan bijdragen aan het leerproces van leerlingen. Daarbij wordt onder andere ingegaan op feedback en het ontwerpen van plannen voor formatief evalueren. Het thema technologie bij toetsing gaat over technologie-ondersteund toetsen en AI bij toetsing. Het laatste thema toetsvormen behandelt traditionele en alternatieve toetsvormen, zoals mondelinge toetsen, groepswerk en portfolio’s.

Het boek biedt praktische handreikingen en voorbeelden, waardoor het een toegankelijke, praktische en inspirerende bron is voor docenten, MT’s, examencommissies en iedereen die zich bezighoudt met toetsing en beoordeling in het voortgezet onderwijs. Het is ook geschikt als studieboek voor studenten aan lerarenopleidingen of voor studenten die een educatieve master volgen.

Details

EAN :9789024456147
Auteur: 
Uitgever :Boom uitgevers Amsterdam
Publicatie datum :  19-02-2025
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :241 mm
Breedte :117 mm
Dikte :31 mm
Gewicht :890 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :479
Keywords :  evaluatietechnieken;hoger onderwijs;secundair onderwijs