Orthopedagogiek
Ad Van Sprang
Nederlands | 26-04-2018 | 275 pagina's
9789024411993
Paperback / softback
€ 49,50
Let op: enkel afhalen in de winkel mogelijk!
Betaling kan online of in de winkel
Tekst achterflap
Deze inleiding in de orthopedagogiek geeft een verkenning van het werken met kinderen met opvoedingsbeperkingen en hun mogelijke begeleidingsbeperkingen op latere leeftijd. Deze kunnen het gevolg zijn van functioneringsbeperkingen op zintuiglijk, motorisch, cognitief of emotioneel gebied.
Het boek bestaat uit twee delen.
Deel I: Algemene orthopedagogiek, theorie en praktijk. Hierin wordt het verschijnsel opvoeden en een aantal mogelijke opvoedingsmiddelen besproken. Ook is er aandacht voor de begrippen separatie, normalisatie, integratie en inclusie. Na de behandeling van enkele hulpverleningsmodellen volgen observeren en rapporteren, en diagnosticeren, classificeren en handelen. Het deel wordt afgesloten met aandacht voor de situatie waarin sprake is van groepsopvoeding.
Deel II: Toegepaste orthopedagogiek. Dit deel gaat over de praktijk en het handelen. Hierin staat de persoon met functioneringsbeperkingen centraal. Er is aandacht voor bepaalde leerbeperkingen, gedragsontwikkeling- en opvoedingsproblemen, inclusief suggesties voor het handelen bij opvoeden en begeleiden. Een aantal voorzieningen en instanties die ouders/opvoeders zo nodig kunnen begeleiden, ondersteunen of vervangen, worden nader belicht.
Beschrijving
Deze inleiding in de orthopedagogiek geeft een verkenning van het werken met kinderen met opvoedingsbeperkingen en hun mogelijke begeleidingsbeperkingen op latere leeftijd. Deze kunnen het gevolg zijn van functioneringsbeperkingen op zintuiglijk, motorisch, cognitief of emotioneel gebied.
Het boek bestaat uit twee delen.
Deel I: Algemene orthopedagogiek, theorie en praktijk. Hierin wordt het verschijnsel opvoeden en een aantal mogelijke opvoedingsmiddelen besproken. Ook is er aandacht voor de begrippen separatie, normalisatie, integratie en inclusie. Na de behandeling van enkele hulpverleningsmodellen volgen observeren en rapporteren, en diagnosticeren, classificeren en handelen. Het deel wordt afgesloten met aandacht voor de situatie waarin sprake is van groepsopvoeding.
Deel II: Toegepaste orthopedagogiek. Dit deel gaat over de praktijk en het handelen. Hierin staat de persoon met functioneringsbeperkingen centraal. Er is aandacht voor bepaalde leerbeperkingen, gedragsontwikkeling- en opvoedingsproblemen, inclusief suggesties voor het handelen bij opvoeden en begeleiden. Een aantal voorzieningen en instanties die ouders/opvoeders zo nodig kunnen begeleiden, ondersteunen of vervangen, worden nader belicht.
Details
| EAN : | 9789024411993 |
| Uitgever : | Boom uitgevers Amsterdam |
| Publicatie datum : | 26-04-2018 |
| Uitvoering : | Paperback / softback |
| Taal/Talen : | Nederlands |
| Hoogte : | 240 mm |
| Breedte : | 170 mm |
| Dikte : | 14 mm |
| Gewicht : | 544 gr |
| Status : | POD (Beschikbaar als print-on-demand.) |
| Aantal pagina's : | 275 |