Basisboek ontwerponderzoek


Nederlands | 20-01-2023 | 168 pages

9789023259732

Paperback / softback


  Bekijk het inkijkexemplaar

€ 28,00

  Toevoegen aan winkelwagen
 Product store stocks

   Bestelbaar




Tekst achterflap

Dit praktisch geschreven "Basisboek ontwerponderzoek" helpt jou als (aankomende) leraar bij het ontwikkelen van een open en kritisch-onderzoekende houding en onderzoeksvaardigheden. Daarmee ben je in staat je eigen onderwijs voortdurend te verbeteren en bij te dragen aan de ontwikkeling van onderwijs op school. In het boek wordt ook aandacht besteed aan de methodiek van onderzoek doen die passend is voor ontwerponderzoek in het onderwijs. Onderwijsinnovatie staat of valt uiteindelijk met de vaardigheid van leraren om onderwijs te ontwerpen en te herontwerpen.

Als leraar ben je voortdurend bezig met het optimaliseren van je onderwijs. Je probeert verschillende didactieken uit, past je rol als leraar aan of zet nieuwe materialen in. Maar heb je vooraf de tijd genomen om de praktijksituatie die je wilt beïnvloeden, goed te analyseren? Kun je achteraf aan collega’s uitleggen waarom dat wat je hebt uitgeprobeerd in de praktijk (niet) werkte? Of vraag je je af of je wel de juiste keuzes hebt gemaakt?

Onderzoek doen lijkt vaak een ‘ver-van-mijn-bed-show’ als je voor de klas staat. De volgende les komt er alweer aan, waar haal je de tijd voor onderzoek vandaan? Maar met een onderzoekende houding zie je in elke les een onderzoekscyclus voorbij komen: van onderwijs maken tot evalueren. Deze cyclus kun je af en toe eens verdiepen, al dan niet samen met collega’s. Onderwijs ontwerpen en onderzoeken wordt daardoor iets vanzelfsprekends, logisch passend bij je functie als (startend) docent in een steeds wisselende context. Dit boek geeft je de handvatten om dit stap voor stap aan te pakken. Het ontwerpproces is opgedeeld in zes stappen, waarin telkens aandacht is voor het waarom en hoe van onderzoek doen.

Dit is een heruitgave zonder ringband.

Over de auteurs
Anne van der Werff MSc is onderwijskundige en werkt bij de Tweedegraads Lerarenopleidingen van NHL Stenden Hogeschool. Hier is zij sinds 2013 betrokken bij het begeleiden en beoordelen van studenten die hun afstudeeronderzoek uitvoeren.

Drs. Luuk Kampman was lerarenopleider en als ontwikkelaar betrokken bij het onderzoekscurriculum van de lerarenopleiding van NHL Stenden. Nu is hij leerplanontwikkelaar burgerschap (VO) bij SLO.

Hugo Pont is beleidsadviseur bij het Friesland college ROC. En hij is lid van de Academische Kop van FC-NHL Opleidingsschool.

Beschrijving

Dit praktisch geschreven "Basisboek ontwerponderzoek" helpt jou als (aankomende) leraar bij het ontwikkelen van een open en kritisch-onderzoekende houding en onderzoeksvaardigheden. Daarmee ben je in staat je eigen onderwijs voortdurend te verbeteren en bij te dragen aan de ontwikkeling van onderwijs op school. In het boek wordt ook aandacht besteed aan de methodiek van onderzoek doen die passend is voor ontwerponderzoek in het onderwijs. Onderwijsinnovatie staat of valt uiteindelijk met de vaardigheid van leraren om onderwijs te ontwerpen en te herontwerpen.

Als leraar ben je voortdurend bezig met het optimaliseren van je onderwijs. Je probeert verschillende didactieken uit, past je rol als leraar aan of zet nieuwe materialen in. Maar heb je vooraf de tijd genomen om de praktijksituatie die je wilt beïnvloeden, goed te analyseren? Kun je achteraf aan collega’s uitleggen waarom dat wat je hebt uitgeprobeerd in de praktijk (niet) werkte? Of vraag je je af of je wel de juiste keuzes hebt gemaakt?

Onderzoek doen lijkt vaak een ‘ver-van-mijn-bed-show’ als je voor de klas staat. De volgende les komt er alweer aan, waar haal je de tijd voor onderzoek vandaan? Maar met een onderzoekende houding zie je in elke les een onderzoekscyclus voorbij komen: van onderwijs maken tot evalueren. Deze cyclus kun je af en toe eens verdiepen, al dan niet samen met collega’s. Onderwijs ontwerpen en onderzoeken wordt daardoor iets vanzelfsprekends, logisch passend bij je functie als (startend) docent in een steeds wisselende context. Dit boek geeft je de handvatten om dit stap voor stap aan te pakken. Het ontwerpproces is opgedeeld in zes stappen, waarin telkens aandacht is voor het waarom en hoe van onderzoek doen.

Dit is een heruitgave zonder ringband.

Over de auteurs
Anne van der Werff MSc is onderwijskundige en werkt bij de Tweedegraads Lerarenopleidingen van NHL Stenden Hogeschool. Hier is zij sinds 2013 betrokken bij het begeleiden en beoordelen van studenten die hun afstudeeronderzoek uitvoeren.

Drs. Luuk Kampman was lerarenopleider en als ontwikkelaar betrokken bij het onderzoekscurriculum van de lerarenopleiding van NHL Stenden. Nu is hij leerplanontwikkelaar burgerschap (VO) bij SLO.

Hugo Pont is beleidsadviseur bij het Friesland college ROC. En hij is lid van de Academische Kop van FC-NHL Opleidingsschool.

Details

EAN :9789023259732
Auteur: 
Uitgever :Koninklijke Van Gorcum
Publicatiedatum :  20-01-2023
Formaat :Paperback / softback
Taal :Nederlands
Hoogte :239 mm
Breedte :166 mm
Dikte :12 mm
Gewicht :316 gr
Voorraad : Bestelbaar
Aantal bladzijden :168