Aandacht voor verschil op school
Kitlyn Tjin A Djie-Irene Zwaan
Nederlands | 16-01-2023 | 120 pagina's
9789023259190
Paperback / softback
Bekijk inkijkexemplaar
€ 26,25
Let op: enkel afhalen in de winkel mogelijk!
Betaling kan online of in de winkel
Tekst achterflap
Er rust een belangrijke en complexe taak op de schouders van professionals in het onderwijs. Een mengeling van achtergronden, culturen en religies in de klas maken het lastig om eenduidig onderwijs te verzorgen. Ook leerlingen met zorgelijke thuissituaties, psychiatrische diagnoses, fysieke beperkingen, hoogbegaafdheid, verstandelijke beperkingen en identiteitsvragen rondom gender, seksualiteit en adoptie vragen om extra aandacht. Het zijn deze leerlingen die makkelijk buiten de boot vallen: buiten de groep én buiten de leeromgeving. Want wie zich onveilig of ongelukkig voelt, leert niet meer.
Aandacht voor verschil op school is aan de orde van de dag. Leraren toerusten op omgaan met diversiteit in de klas is essentieel, niet alleen om leerlingen beter tot hun recht te laten komen, maar ook om als leraar overeind te blijven bij alles wat er speelt. Met de theoretische concepten en praktische tools van het model Beschermjassen kun je hier eenvoudig vorm aan geven in alle facetten van je werk.
"Aandacht voor verschil op school" besteedt onder andere aandacht aan:
- Hoe je als onderwijsprofessional een bijdrage kan leveren aan gelijke kansen voor al je leerlingen.
- Wat een leerling die ‘anders’ is nodig heeft om zich senang te voelen in de klas.
- Welke rol de leraar speelt in het creëren van een aangenaam, ondersteunend en stimulerend leerklimaat.
- Op welke manier krachtbronnen ofwel beschermjassen uit de familie, historie en cultuur van het kind én de docent kunnen bijdragen aan veiligheid op school.
Openhartige en herkenbare verhalen van professionals, ouders en kinderen – van basisonderwijs tot hoger beroepsonderwijs – brengen de theorie tot leven. Praktische handvaten helpen om er gelijk mee aan de slag te gaan.
Beschrijving
Er rust een belangrijke en complexe taak op de schouders van professionals in het onderwijs. Een mengeling van achtergronden, culturen en religies in de klas maken het lastig om eenduidig onderwijs te verzorgen. Ook leerlingen met zorgelijke thuissituaties, psychiatrische diagnoses, fysieke beperkingen, hoogbegaafdheid, verstandelijke beperkingen en identiteitsvragen rondom gender, seksualiteit en adoptie vragen om extra aandacht. Het zijn deze leerlingen die makkelijk buiten de boot vallen: buiten de groep én buiten de leeromgeving. Want wie zich onveilig of ongelukkig voelt, leert niet meer.
Aandacht voor verschil op school is aan de orde van de dag. Leraren toerusten op omgaan met diversiteit in de klas is essentieel, niet alleen om leerlingen beter tot hun recht te laten komen, maar ook om als leraar overeind te blijven bij alles wat er speelt. Met de theoretische concepten en praktische tools van het model Beschermjassen kun je hier eenvoudig vorm aan geven in alle facetten van je werk.
"Aandacht voor verschil op school" besteedt onder andere aandacht aan:
- Hoe je als onderwijsprofessional een bijdrage kan leveren aan gelijke kansen voor al je leerlingen.
- Wat een leerling die ‘anders’ is nodig heeft om zich senang te voelen in de klas.
- Welke rol de leraar speelt in het creëren van een aangenaam, ondersteunend en stimulerend leerklimaat.
- Op welke manier krachtbronnen ofwel beschermjassen uit de familie, historie en cultuur van het kind én de docent kunnen bijdragen aan veiligheid op school.
Openhartige en herkenbare verhalen van professionals, ouders en kinderen – van basisonderwijs tot hoger beroepsonderwijs – brengen de theorie tot leven. Praktische handvaten helpen om er gelijk mee aan de slag te gaan.
Details
EAN : | 9789023259190 |
Uitgever : | Koninklijke Van Gorcum |
Publicatie datum : | 16-01-2023 |
Uitvoering : | Paperback / softback |
Taal/Talen : | Nederlands |
Hoogte : | 240 mm |
Breedte : | 167 mm |
Dikte : | 8 mm |
Gewicht : | 233 gr |
Status : | POD (Beschikbaar als print-on-demand.) |
Aantal pagina's : | 120 |
Keywords : | intercultureel onderwijs;differentiatie;onderwijs |