Verscheurd Parijs
Sebastian Smee
Nederlands | 18-10-2024 | 414 pagina's
9789000372584
Paperback / softback
Bekijk inkijkexemplaar
€ 29,99
Let op: enkel afhalen in de winkel mogelijk!
Betaling kan online of in de winkel
Tekst achterflap
Hoe het rampjaar van Parijs leidde tot de geboorte van het impressionisme
Van de zomer van 1870 tot de lente van 1871 beleefde Parijs een van de meest tumultueuze jaren van zijn bestaan. De Duitsers dwongen de stad met harde hand tot overgave, wat leidde tot het Beleg van Parijs. En toen de revolutionaire republikeinen de Commune van Parijs stichtten, werd die verpletterd door het leger van de Franse Republiek. Tegen de achtergrond van deze onstuimige tijden vol geweld en politieke intriges, ontstond een nieuwe kunststroming: het impressionisme.
In Verscheurd Parijs vertelt Sebastian Smee het verhaal van het ‘verschrikkelijke jaar’ van Parijs door de ogen van de impressionisten. Centraal daarbij staat de relatie tussen grondvester Édouard Manet en Berthe Morisot, de meest vooraanstaande vrouw binnen de nieuwe stroming. In een levendige en gedetailleerde vertelling portretteert Smee de veranderende overtuigingen in de kunstwereld en onthult hij hoe de spanningen en chaos die het Beleg en de Commune van Parijs met zich meebrachten een fundamenteel effect hadden op het ontstaan van de moderne kunst.
Sebastian Smee is een kunstcriticus bij de Washington Post. Voor zijn werk ontving hij de Pulitzerprijs. Eerder verscheen van zijn hand het boek De kunst van de rivaliteit: Viervriendschappen, verraad en doorbraken in de moderne kunst.
Beschrijving
Hoe het rampjaar van Parijs leidde tot de geboorte van het impressionisme
Van de zomer van 1870 tot de lente van 1871 beleefde Parijs een van de meest tumultueuze jaren van zijn bestaan. De Duitsers dwongen de stad met harde hand tot overgave, wat leidde tot het Beleg van Parijs. En toen de revolutionaire republikeinen de Commune van Parijs stichtten, werd die verpletterd door het leger van de Franse Republiek. Tegen de achtergrond van deze onstuimige tijden vol geweld en politieke intriges, ontstond een nieuwe kunststroming: het impressionisme.
In Verscheurd Parijs vertelt Sebastian Smee het verhaal van het ‘verschrikkelijke jaar’ van Parijs door de ogen van de impressionisten. Centraal daarbij staat de relatie tussen grondvester Édouard Manet en Berthe Morisot, de meest vooraanstaande vrouw binnen de nieuwe stroming. In een levendige en gedetailleerde vertelling portretteert Smee de veranderende overtuigingen in de kunstwereld en onthult hij hoe de spanningen en chaos die het Beleg en de Commune van Parijs met zich meebrachten een fundamenteel effect hadden op het ontstaan van de moderne kunst.
Sebastian Smee is een kunstcriticus bij de Washington Post. Voor zijn werk ontving hij de Pulitzerprijs. Eerder verscheen van zijn hand het boek De kunst van de rivaliteit: Viervriendschappen, verraad en doorbraken in de moderne kunst.
Details
EAN : | 9789000372584 |
Uitgever : | Unieboek | Het Spectrum |
Publicatie datum : | 18-10-2024 |
Uitvoering : | Paperback / softback |
Taal/Talen : | Nederlands |
Hoogte : | 233 mm |
Breedte : | 153 mm |
Dikte : | 34 mm |
Gewicht : | 626 gr |
Status : | Bestelbaar |
Aantal pagina's : | 414 |
Keywords : | beleg van parijs;berthe morisot;commune van parijs;de kunst van de rivaliteit;impressionisme;impressionist;kunststroming;moderne kunst;édouard manet;parijs;19de eeuw;impressionistische schilderkunst;frankrijk |