Verscheurd Parijs

Sebastian Smee


Nederlands | 18-10-2024 | 414 pagina's

9789000372584

Paperback / softback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 29,99

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar

   Let op: enkel afhalen in de winkel mogelijk!

   Betaling kan online of in de winkel




Tekst achterflap

Hoe het rampjaar van Parijs leidde tot de geboorte van het impressionisme


Van de zomer van 1870 tot de lente van 1871 beleefde Parijs een van de meest tumultueuze jaren van zijn bestaan. De Duitsers dwongen de stad met harde hand tot overgave, wat leidde tot het Beleg van Parijs. En toen de revolutionaire republikeinen de Commune van Parijs stichtten, werd die verpletterd door het leger van de Franse Republiek. Tegen de achtergrond van deze onstuimige tijden vol geweld en politieke intriges, ontstond een nieuwe kunststroming: het impressionisme.

In Verscheurd Parijs vertelt Sebastian Smee het verhaal van het ‘verschrikkelijke jaar’ van Parijs door de ogen van de impressionisten. Centraal daarbij staat de relatie tussen grondvester Édouard Manet en Berthe Morisot, de meest vooraanstaande vrouw binnen de nieuwe stroming. In een levendige en gedetailleerde vertelling portretteert Smee de veranderende overtuigingen in de kunstwereld en onthult hij hoe de spanningen en chaos die het Beleg en de Commune van Parijs met zich meebrachten een fundamenteel effect hadden op het ontstaan van de moderne kunst.

Sebastian Smee is een kunstcriticus bij de Washington Post. Voor zijn werk ontving hij de Pulitzerprijs. Eerder verscheen van zijn hand het boek De kunst van de rivaliteit: Viervriendschappen, verraad en doorbraken in de moderne kunst.

Beschrijving

Hoe het rampjaar van Parijs leidde tot de geboorte van het impressionisme


Van de zomer van 1870 tot de lente van 1871 beleefde Parijs een van de meest tumultueuze jaren van zijn bestaan. De Duitsers dwongen de stad met harde hand tot overgave, wat leidde tot het Beleg van Parijs. En toen de revolutionaire republikeinen de Commune van Parijs stichtten, werd die verpletterd door het leger van de Franse Republiek. Tegen de achtergrond van deze onstuimige tijden vol geweld en politieke intriges, ontstond een nieuwe kunststroming: het impressionisme.

In Verscheurd Parijs vertelt Sebastian Smee het verhaal van het ‘verschrikkelijke jaar’ van Parijs door de ogen van de impressionisten. Centraal daarbij staat de relatie tussen grondvester Édouard Manet en Berthe Morisot, de meest vooraanstaande vrouw binnen de nieuwe stroming. In een levendige en gedetailleerde vertelling portretteert Smee de veranderende overtuigingen in de kunstwereld en onthult hij hoe de spanningen en chaos die het Beleg en de Commune van Parijs met zich meebrachten een fundamenteel effect hadden op het ontstaan van de moderne kunst.

Sebastian Smee is een kunstcriticus bij de Washington Post. Voor zijn werk ontving hij de Pulitzerprijs. Eerder verscheen van zijn hand het boek De kunst van de rivaliteit: Viervriendschappen, verraad en doorbraken in de moderne kunst.

Details

EAN :9789000372584
Auteur: 
Uitgever :Unieboek | Het Spectrum
Publicatie datum :  18-10-2024
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :233 mm
Breedte :153 mm
Dikte :34 mm
Gewicht :626 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :414
Keywords :  beleg van parijs;berthe morisot;commune van parijs;de kunst van de rivaliteit;impressionisme;impressionist;kunststroming;moderne kunst;édouard manet;parijs;19de eeuw;impressionistische schilderkunst;frankrijk