Stuck on the platform


Engels | 26-04-2022 | 208 pages

9789493246089

Paperback / softback


€ 25,00

  Toevoegen aan winkelwagen
 Product store stocks

   Bestelbaar




Tekst achterflap

Geert Lovink is een Nederlandse mediatheoreticus, internetcriticus en auteur van Uncanny Networks (2002), Dark Fiber (2002), My First Recession (2003), Zero Comments (2007), Networks Without a Cause (2012), Social Media Abyss (2016), Organization after Social Media (met Ned Rossiter, 2018) en Sad by Design (2019). In 2004 richtte hij het Institute of Network Cultures op aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Dit centrum organiseert conferenties, publicaties en onderzoeksnetwerken zoals Video Vortex (online video), The Future of Art Criticism en MoneyLab (op internet gebaseerde verdienmodellen in de kunsten). Recente projecten gaan over experimenten met digitaal uitgeven, kritisch meme-onderzoek, participatieve hybride evenementen en precariteit in de creatieve sector. Sinds december 2021 is Lovink benoemd tot hoogleraar Kunst en Netwerkculturen bij de afdeling Kunstgeschiedenis, Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam.
We zitten allemaal klem. Hoe hard je ook probeert apps van je telefoon te verwijderen, je wordt toch weer terug verleid. Doom scrollen is het nieuwe normaal van een leven dat 24/7 online plaatsvindt. Wat gebeurt er als je thuiskantoor begint te voelen als een callcenter en je te moe bent om uit te loggen bij Facebook? We zijn verslaafd aan grootschalige platforms, niet in staat terug te keren naar het luchthartige tijdperk van gedecentraliseerde netwerken. Hoe kunnen we de toenemende onvrede over de toestand van het platform begrijpen? Zoomvermoeidheid, cancelcultuur, cryptokunst, NFT's en psychische terugval vormen kernelementen voor een algemene theorie van platformcultuur. Geert Lovink pleit ervoor dat we het internet op onze eigen voorwaarden terugeisen. Stuck on the Platform is een weerbarstig betoog over de opkomst van platformalternatieven, gebaseerd op een diep begrip van de digitale malaise.

Details

EAN :9789493246089
Auteur: 
Uitgever :Samenwerkende Uitgevers VOF
Publicatiedatum :  26-04-2022
Formaat :Paperback / softback
Taal :Engels
Hoogte :242 mm
Breedte :148 mm
Dikte :25 mm
Gewicht :413 gr
Voorraad : Bestelbaar
Aantal bladzijden :208
Reeks :  Making public
Trefwoorden :  Sociale media;Maatschappij en media;Sociale netwerken;Internet;verslaving